Vjetroelektrana Podveležje
Andreas Schneider
Dubravko Križnjak
![](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Herausforderung/_DSC7394_8095.jpg)
Izazov
Alternativna energija izvan EU
Na visoravni u blizini grada Mostara trebalo je instalirati 15 vjetroturbina. Budući da Bosna i Hercegovina nije u EU, cjelokupna logistika bila je posebni izazov. Stručnost međunarodnog tima tvrtke Prangl bila je od presudnog značaja.
Naše rješenje
![Vjetrogeneratori, vjetroelektrana Podvelezje](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_DRON_10.jpg)
Koncept cjelovite logistike
Nakon završetka, vjetroelektrana Podveležje imat će ukupnu snagu od 48 MW i proizvoditi 115 GWh električne energije godišnje. Zahvaljujući velikom iskustvu, tvrtka Prangl je mogla ponuditi naručitelju uvjerljiv kompletan koncept transporta i podizanja. Sva područja isključivo je pokrivala tvrtka Prangl: istovar broda, privremeno skladištenje, specijalni prijevoz do vjetroelektrane, prediskrcaj, predmontažu i na kraju sklapanje svih komponenata. Ovaj projekt dokazuje koliko je ekskluzivni partner značajan za sva područja prijevoza i podizanja.
![Vozač, kamion, segment tornja, vjetrotrogenerator](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_FOTO_8.jpg)
Prekogranični timski rad
Budući da Bosna i Hercegovina nije u EU, bila je neophodna prekogranična suradnja između zaposlenika tvrtke Prangl iz Austrije, Slovenije i Hrvatske. Trebalo je savladati razne izazove koje su stručnjaci pojedinih zemalja rješavali pojedinačno ili u timu. Zahvaljujući bliskoj i profesionalnoj suradnji, također smo bez problema riješili sve promjene koncepta tijekom faze konačne provedbe. Za uspjeh takvog i sličnih projekata presudno je rano formiranje logističkog plana.
![Kamion, uređaj za transport krila, lopatica rotora, krilo vjetrogeneratora](/fileadmin/_processed_/f/8/csm_ploce_08_20_10_c9279dfb69.jpg)
Složena logistika
Teretnim brodovima sve komponente isporučene su u luku Ploče (Hrvatska), istovarene tamošnjim lučkim dizalicama i privremeno pohranjene u posebno rezerviranom skladišnom prostoru. Pojedinačni dijelovi prevoženi su izravno u vjetroelektranu u jasno definiranom slijedu pomoću odgovarajuće posebne opreme - poput stroja za prijevoz lopatica PFTV. Pri tome su duljine nekih transporta iznosile i do 74 metara. Uz to, smo zbog nemogućnosti prolaza morali značajno izmijeniti jedan od graničnih prijelaza. I pri tome je tvrtka Prangl imala vodeću ulogu.
![Teleskopska dizalica, rešetkasta dizalica, segment tornja, vjetrogenerator](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_FOTO_21.jpg)
Koncept montaže 'korak po korak'
Prva dva tornja, svaki je težio po 68,5 tona, prethodno su sastavljeni pomoću teleskopskih dizalica nosivosti od 500 tona i 220 tona. Ostatak vjetroelektrane nešto je kasnije podignut rešetkastom dizalicom nosivosti 600 tona (duljina sustava: 124 metra, ukupna težina: 524 tone). Najteži su bili zadaci podizanja agregata s pojedinačnom težinom od 80,5 tona i kompletnih rotora s pojedinačnom težinom od 77 tona. U ekipi velikih dizalica bile su još: teleskopska dizalica od 130 tona i teleskopska dizalica od 95 tona, a pridružio im se i teleskopski viličar od 7,2 tone.
![](/fileadmin/_processed_/8/6/csm_Juergen_Kirschner_4ceb10b0b8.jpg)